FRANCESCA BANCHELLI



CV

PAINTINGS
PERFORMANCES
INSTALLATIONS & EXHIBITIONS
DRAWINGS
VIDEO
PUBLICATIONS




2023
FIRE SONG (ADA Rome)
AFTERNOON (SPE - Tenuta Dello Scompiglio)

2022
IL NUMINOSO (Building Gallery Milan)

2021
L'Ombra del Cielo/The Shadow of the Sky
Mille Giorni Contano (Galleria Poggiali)

2020
I cani silenziosi se ne vanno via (Museo Novecento Firenze)

2019
The Fugitive

2015
Wearing an A
A movie without a mountain
The stone cut
Wearing an A without fear

2014
This Morning...(TATE Modern)

2013
A Good Performance (Torna Istanbul)
Idea per una presenza nel deserto/Idea for a presence in the desert
The Sunshine Vineyard (Our Ideal Revolutionary Storm)

2012
Untitled (sasso alieno)
----->>There is not a priori answer to this dilemma (The Dolphin Hotel)
The first imperial earthquake

2011
Dunno (A Perfect Crime)

2010
Ein fragment
Reflecting on a political hole (the space for a sculpture)
Himalaya

2009
People have started to plan
Untitled (Himalaya)
L'universo

2008
Instrument #1 - Instrument #2
Untitled (rainbow)

THERE IS NOT A PRIORI ANSWER TO THIS DILEMMA (THE DOLPHIN HOTEL)

2012
White-stone steps
1st Prize - "Premio Portali dello Scompiglio #1", Tenuta Dello Scompiglio, Vorno (LU), IT

(eng) The stone stair is taken both as an architectonical element and an archeological object. Its ambiguous position, linking two terracing, reveals the absence of architecture as consequence of a crisis provoked by uncertain gestures, in between of a possible recycling of the materials and the valorization of the state of the object. The gesture's crisis creates an ambivalent place, highlighting a sort of confusion concerning its placement: this condition of uncertainty takes inspiration from the lost of nowadays' ideological positions, which characterizes this particular timeframe, leading to a sense of fragility and hesitation the actions of a whole society.

< >


(Ita) La scala di pietra viene presa in considerazione sia come un elemento architettonico che come un reperto archeologico. Il suo ambiguo posizionamento nell’unire i due terrazzamenti rivela l’assenza di architettura come conseguenza di una crisi provocata da un gesto incerto, a metà tra il riutilizzo e la valorizzazione del suo stato. La crisi del gesto crea una zona ambivalente che mette in luce un confuso intento di posizionamento: questa condizione di incertezza si ispira alla perdita posizione ideologica attuale, che caratterizza il nostro particolare momento storico, portando ad un senso di fragilità ed esitazione il potenziale di azione di un’intera società.