FRANCESCA BANCHELLI



CV

PAINTINGS
PERFORMANCES
INSTALLATIONS & EXHIBITIONS
DRAWINGS
VIDEO
PUBLICATIONS






2016
Warm Waters

2014
Green Desert
Fetching Bridges

2013
Our soul is a presence
State of the situation

2012
The Sunshine Vineyard (Our Ideal Revolutionary Storm)
---->>Untitled (Balance her in between your eyes)

2011
Time is the Event of Dissolution

2010
I borrowed it from the revolution

2009
Sound of Silence

2008
All my father's works
Antitesi Popolare
Antitesi Popolare #2

2007
Ever Faithful
L'altezza tra ferro e sale

2005
Aderenza

UNTITLED (Balance her in between your eyes)

2012 HD video, color, sound, 6'7", sound track courtesy of Nicolas Jaar

The video is shot in Teatralnaya Square, Moscow, below Karl Marx's monument. The action is a personal dance that simulates and reinterprets some yoga positions; at the same time it wants to recall some mass morning ritual exercises, executed by some school students and workers, before their shifts start in some countries like China and Japan. Compared to the emblematicness of the monument or to the massive ritual, in between of devotion and independency, the video wants to reveal the uniqueness of a personal action and the present times' unconditioned doing. Beside to the philosopher's image, in between the "closeness" and "extraneousness" towards him, there is a research for a minded collaboration and coexistence, closer to the concept of "eternity", than to "relationship".



Untitled (Balance her in between your eyes), 2012. Francesca Banchelli from Francesca Banchelli on Vimeo.



Il video è girato a Mosca (Teatralnaya Square) sotto la statua di Karl Marx. L’azione è una danza personale che simula e reinterpreta alcune posizioni yoga: al contempo si inspira agli esercizi rituali mattutini che vengono eseguiti in massa da alcune scuole o fuori dagli uffici di lavoro in Paesi come la Cina e il Giappone. Rispetto all’emblematicità del monumento, o al rituale di massa, tra devozione e indipendenza, il video vuole rivelare l’unicità dell’azione personale e del farsi incondizionato del presente. Accanto all’immagine del filosofo, tra vicinanza ed estraneazione, si cerca collaborazione e coesistenza, più vicini al concetto di eternità che a quello di relazione. La danza eseguita, puramente inventata, è un evocazione personale che vuole allinearsi con l’intensità del pensiero stesso.